Blendle

Geheimen van: De kinderparty-planner

Rachel P. (40) organiseert kinderfeestjes voor de rijken der aarde.
‘Zestien op maat gemaakte duizend-en-één-nacht-kostuums? Geen probleem!’’

“Ik vergeet geen enkel feest dat ik georganiseerd heb. Zo was er die bijzondere sweet sixteen-party. De jarige job werd met haar beste vriendinnen in een limousine naar een beautysalon gebracht. Daar werd iedereen naar hartenlust gekapt of gemasseerd. Pedicure, manicure, make-up artist: iedereen was aanwezig. Daarna werd er geshopt. Elke jongedame mocht van de ouders die het feest organiseerden in de PC-Hooftstraat een nieuwe outfit uitzoeken. Vervolgens kregen alle glamourgirls een fotoshoot. Voldaan en drop-dead-georgious schoven ze aan bij de high tea, waar ik alles in een kleurthema had verzorgd. Gouden cupcakes en taart, en natuurlijk bijbehorende alcoholvrije champagne in gouden flessen. De dag werd afgesloten in een ultraluxe vijfsterrenhotel. Ik had voor de dames een suite van bijna duizend euro afgehuurd. Dat kost inderdaad een paar centen, maar ik heb nog nooit een groep meiden zo vreselijk zien genieten.”

CLOWN MET RODE DOPNEUS
Iedereen kan zelf best een leuk kinderfeest organiseren. Je huurt ergens een clown met een rode dopneus en je kunt een prima middag hebben. Ik zoek het juist breder. Een clown is zeker prima, maar liever werk ik dan met een heel circusthema eromheen. Eigenlijk ben ik er juist voor alle feestjes met die extra ‘touch‘.
Zes jaar geleden startte ik met Kids Party Planner. Ik dacht al een tijd na over mijn toekomst. Na mezelf verdiept te hebben in de markt zag ik een Amerikaanse website die luxe kinderfeestjes organiseerde. Het kriebelde meteen. Binnen no time stond mijn website online. Eerst deed ik ervaring op met kinderfeestjes van vrienden en kennissen. Al direct kreeg ik veel aandacht van de bladen. Kinderpartijtjes van twintigduizend euro? Dat was iets nieuws in Nederland!
Van één kinderfeest per twee maanden ben ik gegroeid naar een serieus bedrijf dat volop organiseert. Ik werk met een poule van negentig pedagogisch opgeleide dames. Zelfs voor bedrijfsfeesten met ruim 150 kinderen die allemaal een superheldenpak aan willen, draai ik mijn hand niet om. Bij mij kan écht alles.
Dat heeft natuurlijk een prijskaartje. Een compleet feest, dus inclusief aankleding en een candytable – een tafel vol lekkers in een bepaald thema -, kost tussen de 500 tot 25.000 euro. Wanneer er een koets met vijf paarden moet komen, een privé-zwembad moet worden afgehuurd of het feestvarken wil met zijn vriendjes in een helikopter vliegen, dan loopt de prijs op tot ruim twintigduizend euro. Ooit vroeg een klant om een strandfeest. Dan huur ik een hele partij palmbomen, cocktailbars die kindermixen serveren en op het strand zet ik feestverlichting en een dj-booth met een heuse kinderdj. Elk feest is anders, en elk feest is uniek. Soms huur ik een boot en maak er een spookachtig piratenschip van. Bar Mitswa’s met je favoriete artiest of een circustent vol acrobaten en kamelen? Geen probleem. Bel me, en ik regel het.”

JAPANS SPREKEN
“Mensen die zo veel geld neertellen voor een perfect kinderfeest, kunnen soms best kritisch zijn. Klanten stellen het bijvoorbeeld op prijs als een gebruikte luier niet op de kamer wordt weggegooid, maar ergens in het hotel. En niet iedere klant vindt het prettig als een nanny op zijn bed gaat zitten. Mijn medewerkers mogen pas op pad na jarenlange ervaring in de branche én een pedagogische achtergrond. Daarbij geef ik hen persoonlijk een driedaagse interne opleiding. Hierin train ik nieuwkomers hoe om te gaan met ouders en kinderen , maar ook met bijvoorbeeld hotels. In het ene ultraluxe hotel is een strakke leren broek bijvoorbeeld geen goede keuze. Het andere vijfsterrenhotel hecht door haar gastenbestand grote waarde aan Japans sprekende begeleiders en nanny’s. Een goede nanny ontvangt ook nooit iemand op de kamer en pakt nooit ongevraagd iets uit de minibar. Ook het checken van Whatsapp-berichtjes op een mobiele telefoon kunnen sommige opdrachtgevers als onbeleefd ervaren. Toch zijn mijn klanten eigenlijk altijd erg aardig. Ze investeren hun geld met liefde in hun kroost. Zelfs voor een peuter van twee die amper meekrijgt wat er gebeurt en die het kostbare feestje snel weer vergeten is, wordt de portemonnee getrokken. Ik begrijp dat heel goed. Mensen die bij mij komen, hebben eenvoudigweg het geld om uit te pakken. Ze durven de organisatie ook uit handen te geven. Sowieso vinden expats en buitenlanders tarieven van tienduizend euro voor een partijtje normaler dan wij nuchtere Hollanders. Ze hebben het geld en willen alleen maar het allerbeste voor hun kind. Ze willen hen iets nieuws geven, iets sprankelends en daarmee hun kind eens lekker verwennen die dag. Als ik sommige ouders alles zie fotograferen, valt het me regelmatig op dat ze zelfs nog meer genieten dan hun kind. Dan voel ik dat het goed zit.”

WONDEREN
Ook mijn Nanny-service wordt veel ingezet. Ik lever high class oppas aan kinderen. Dat kan thuis, maar meestal werk ik voor zeer bemiddelde buitenlandse hotelgasten en beroemdheden. Die zien tijdens hun verplichtingen in Nederland hun kind graag in goede handen. Na één telefoontje van de hotelmedewerker komt een van mijn nanny’s met haar ‘wonderkoffer’. Die zit vol knutselmateriaal, spelletjes en natuurlijk een EHBO-set. Of ze gaat met zo’n kindje naar het Vondelpark of schaatsen. Wat de klant wil, gebeurt. En als die nanny Russisch, Italiaans of Chinees moet spreken, dan zorg ik daarvoor.
Ik heb ook dagen dat er wonderen worden verwacht. Laatst belde er iemand die een uitgebreid themafeest wilde boeken… voor over twee dagen! Ik krijg het nog warm als ik eraan denk, maar het is wel allemaal gelukt. Of, die keer dat een banketbakker mijn bestelling voor een macarontoren vergeten was. Ik had hem nodig voor een belangrijke fotoshoot. Wel vijftig mensen heb ik gebeld, ik kon mijn haar wel uittrekken van ellende. Tot ik op het idee kwam om de Efteling te bellen. Die hadden een paar prachttaarten staan als decoratiemateriaal die ik mocht gebruiken. Ik was zo blij.”

CHIC-DE-FRIEMEL LUNCH
“Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een dag komt waarop ik niet fluitend naar mijn werk ga. Ik geniet nog elk moment. De ene dag verzorg ik een kinderactiviteitenprogramma voor kinderen van het Koninklijk huis, de andere dag spreek ik met een Amerikaanse superster die een ijsprinses zoekt. Vaak zijn mijn feestjes de grote droom van een kind. Dat voelt heel speciaal. Soms lig ik bekaf op de bank, maar met een grote grijns op mijn gezicht. Dan ben ik trots op het bedrijf dat ik als single mom zonder stuiver op zak heb opgezet -iets wat ik overigens een prachtig voorbeeld vind voor mijn eigen dochter van dertien. Ik heb nu een eigen kantoor, bedrijfswagens met mijn logo erop, een speelkamer vol voorraad, én nog twee opslagruimtes vol spullen die ik nodig heb. Vaak zijn mijn dagen zo hectisch dat ik geen seconde stil sta. Wanneer er dan een compliment gemaild wordt, of een goede recensie is geplaatst, dan raakt me dat soms zo hard dat ik even moet gaan zitten. Rachel, denk ik dan: nu ga je een moment genieten. Het is ook mijn boodschap aan iedere vrouw, jong of oud. Wanneer je écht iets wilt en er vol voor gaat, dan kún je het. Tien jaar geleden werkte ik nog in een kinderdagverblijf, nu word ik opgebeld door de elite en beroemdheden die met me willen lunchen in enorm chique sterrenrestaurants om de verjaardagswensen van hun kind door te spreken. Dan kan ik nog wel eens terugrijden en in de auto mijn handen fijnknijpen op het stuur, zo trots en dankbaar ben ik dan!”

Dit interview stond eerder in GOOSCH  / CLASSY

©EvelineKarman